torsdag 6 augusti 2009

Favorithaket

Jag gillar bibliotek. Och jag gillar kondis. Speciellt gillar jag kombinationen som här på Skanörs torg där det lilla kondiset ligger bredvid det lilla biblioteket. Har jag en ledig dag cyklar jag alltid ner, tar en fika och slaskar sen runt i det lilla biblioteket en stund. Gud nåde den politiker som försöker blåsa liv i nedläggningshotet igen. Det är nåt visst med fysiska böcker och tidningar mitt i all modern teknik. Man har dem för sig själv, är off-line och känner sig väldigt privat. Samtidigt finns ju on-line innehållet och den publika atmosfären på armlängds avstånd om man skulle få panik i sin ensamhet.
Man kan undra hur eböcker, bloggar, twittrande och allt nytt som dyker upp i medievärlden kommer att påverka ett litet minibibliotek som Skanörs. Jag hoppas att man tar till sig ny teknik och nya möjligheter tidigt och befäster sin situation som framåtsträvare. Då blir det knepigare för politikerna att diskutera rationaliseringar (=nedläggning). Man vill ju inte för sitt liv vara bakåtsträvare, eller hur? Vilka väljare vinner jag på det?
Små lokala bibliotek med utlåningsmöjligheter för eböcker kan vara ett smart initiativ. Ta din läsplatta, gå till Skanörs torg, snacka lite med folk, kolla lite tidningar, bläddra i lite dammiga pappersböcker och låna den senaste eboken direkt till din läsplatta på ditt vanliga lånekortsnummer. All teknik finns, det är bara att besluta och finansiera upp det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar