söndag 23 augusti 2009

Ny Källa

Sitter inne på gården och slaskar med tidningen (arna). Både Svenska Dagbladet och Sydsvenskan idag. Fågelkvitter, dofter, solsken och vackra färger. Och läser om just färger. I SVD:s "Under Strecket" står om en som skrivit om vilken betydelse svart har haft genom tiderna. Intressant och läsvärt. Men det var inte huvudbudskapet i dagens blogg. Snarare att jag hittat en ny webkälla för en massa annat intressant och oläst, nämligen svd.se/understrecket. Där ligger åravis med tidigare publicerat material och jag tänker nu bunkra upp en av mina läsplattor med detta och konsumera portionsvis on-the-run. Ungefär som jag börjat konsumera film på ett helt nytt sätt med den underbara tjänsten PlayNow Movies i min SonyEricsson W995. Alltid bio i fickan. Kan låta fånigt men det är det inte. Legalt nerladdat, kanonbild, subtitles, fantastiskt ljud. Har man små stunder över nån gång, t.ex. under tiden man väntar på att hämta sin fru, sitter på bussen m.m. så tar man sig en liten filmgodisbit. Den fortsätter där man slutade och man är igång direkt.  Och då tänkte jag att man skulle kunna bära med sig lite litteraturgodisbitar på samma sätt i läsplattan.  En prenumerationstjänst kanske skulle funka där man mot månadsavgift får ladda ner nischat material hur mycket som helst från olika publicister. Tidningsredaktioner, förlag m.m. Iden är gammal men det börjar verka som att folk blir mer och mer betalningsvilliga för detta nu.
Så nu börjar privat betatest av svd.se/understrecket i Cybook. Ska ringa deras kulturredaktion och höra om dom är intresserade av en ny försäljningskanal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar