fredag 7 augusti 2009

High Tech vs Low Tech

Härligt med lite gammaldags hantverk mitt i teknologivärlden.  Badhytten är renoverad och kroppen är full av blåmärken, skrapsår och vit målarfärg. Har tagit ett par korta breaks emellanåt och läst Kadefors på min Cybook. Fantastiskt bra läsplatta rent läsupplevelsemässigt. Tyvärr är väl inte menyer och användarinterface det bästa men väl inne i bokläsandet funkar det bra. Displaytekniken (Eink) ger fantastisk skärpa i det starka solskenet.  Jag har lagt in boken som mp3 också och kan lyssna på kapitlen om jag skulle tröttna på att läsa. Detta funkar bra men det finns inget bra stöd för det i menyer m.m. så det blir lite meckigt. Men det är en intressant läs-lyssna-upplevelse. Hur konsumerar vi litteratur i framtiden, det är frågan. Med vårt Riidoo-projekt vill vi försöka förstå det och utveckla smarta lösningar för kommande läsgenerationer.
I morgon ska jag testa Intereads läsplatta Cool-er, också vid havet där jag tycker läsande hör hemma. Sen blir det Sony Reader. Få se vem som vinner min egen privata benchmarking. Rapport kommer i bloggen.


2 kommentarer:

  1. Jag skulle aldrig kunna läsa och lyssna på samma bok samtidigt - det går alldeles för långsamt! Kan ibland bli lite stressad av ljudböcker eftersom uppläsarna läser med ett mycket lägre tempo än jag läser själv... Föredrar att läsa själv. Tack förresten för tipsen i min blogg, ska kolla upp! :)

    SvaraRadera
  2. Du har rätt. Jag har mätt upp att man läser ca 5-6 ggr fortare än en uppläsare berättar. Jag menade inte lyssna och läsa samtidigt utan snarare lyssna ett tag, läsa en stund osv.... Om man blir trött i ögonen så blundar man en stund och lyssnar istället. Vi har funderat på synkroniserade ljud-eböcker men det ställer ganska stora krav rent tekniskt och rättighetsmässigt så det är antagligen orealistiskt på kort sikt.
    Anders

    SvaraRadera