tisdag 1 september 2009

Hej Christer!



Klockan 04.40 imorse ringde mobiltelefonlarmet obarmhärtigt. Felställd? Nej! Nörden i mig hade bestämt sig för att gå ner till stranden och vinka till Fuglesang när han flög förbi. Vid klart väder hade utlovats en möjlighet att se ISS mellan 05.01 och 05.05 passerande från sydväst till sydost. Kan inte vara möjligt tänkte jag och stapplade ner till bilen med grus i ögonen. Hustrun frågade om jag verkligen skulle och var taktfull nog att inte säga vad hon tänkte. Jag körde ner till hamnen och parkerade vid södra stranden. Magisk och nästan lite kuslig stämning så här dags. Stjärnklart, yes!! Ställde mig bakom en badhytt eftersom Falsterborevs fyr nästan bländade mig mot nattmörkret trots avståndet. Illstirrade mot sydväst en bit upp och väntade på att mobiltelefonen skulle surra i fickan 05.00, en minut innan utlovad entre av rymdfararna. Jag ville inte bli bländad av displayen. Mobiltelefonen surrar! Jag räknar sakta till sextio och stirrar så ögonen håller på att trilla ur sina hålor! En starkt lysande stjärna börjar en relativt snabb vandring över himlavalvet och jag mumlar "Wow!" för mig själv i nattmörkret. Jag vinkar. Töntigt kanske men kul. Jag har sett ISS i verkligheten! Hur många har det?

Vad har detta med eböcker att göra? Inget direkt men indirekt kan man koppla ihop saker och ting. Rymdforskningen har bidragit med fantastiska spinoffeffekter inom teknikutveckling, inte minst elektronik, telekom m.m. Apolloprogrammet på 60-talet drev fram de första mikrochipen, saker som idag är självklara komponenter i alla möjliga vardagsprodukter. TV, radio, mp3, spel, elvispar, leksaker, kameror, you name it. Apolloaustronauterna guidades till månens yta för 40 år sen med hjälp av datorkraft som motsvarar det som sitter i en avancerad Tamagotchi idag ungefär. Hisnande utveckling.

Eboksläsning med läsplattor som laddas via internet och telekomnäten är ytterligare en tillämpning som den enorma teknikutvecklingen möjliggjort.

I natt kommer Christer förbi igen fast då redan vid halvfyra. Tänkte nog sova då.

1 kommentar: