tisdag 29 september 2009

Papper och Epapper


Detta är fortfarande en stor del av min värld. Vanligt papper med klotter som på nåt sätt är viktigt för mig. En intensiv dag på jobbet med en 3-4 större möten, ett 20-tal telefonsamtal, ett antal spontandiskussioner, lite fikasnack, eget surfande och tänkande m.m. kan lät tresultera i 5-10 A4 sidor och 20-30 gula lappar med bläck. Penna och papper finns alltid till hands och har extremt snabb startup. Ingen inloggning och annat tjafs, bara tuta och skriv. Jag vet att jag tillhör en gammal utdöende generation men samtidigt ser jag många yngre i dotcom-generationen som också producerar rätt stora mängder papper. Det har fortfarande uppenbarligen sina poänger med papper som mediabärare. Delar av pappersinfot destilleras och renas efterhand till elektronisk info som mail, powerpoints, xcel m.m. Läsplattorna och Eink tekniken utgör nåt slags mellanting mellan papper och skärm men är, vill jag påstå, mer skärm än papper. Visst, om man introducerar anteckningsfunktioner i läsplattan (stylus + touch) som Irex/Iliad kommer man lite närmre papper, men fortfarande saknas mycket. Ett papper är billigt nog att slängas och man kan t.ex. vika papperflygplan med det. Samt vika det många gånger och sätta under benet på ett vickande bord. Där sackar läsplattan väsentligt på featurelistan. Men varför inte förädla läsplattan med vanligt papper så kompletteras finesserna från båda världarna. Snyggt läderfordral till läsplattan med smart integrerade pappersblock för snabba anteckningar. Ta ett kort på anteckningen med mobilen, skicka snabbt över till läsplattan som pdf, spara och läs senare. Man kan fundera ut alla möjliga varianter. Viktigast är som vanligt enkelhet och användarnytta. Tipsa gärna. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar